Umijeće javnog govora - S. Lucas - page 4

Tradicija govorništva
5
Vi ste jedan od sedam vježbenika u velikoj korporaciji. Netko od vas će dobiti
posao na radnom mjestu koje se upravo otvorilo. Održat će se sastanak za oso-
blje na kojem će vježbenici raspravljati o projektu koji su razvijali. Jedan za drugim,
vaši kolege će održavati svoja izlaganja. Oni nemaju iskustva u javnom obraćanju
i zastrašeni su prisutnošću menadžera. Njihovi govori su nespretni. Međutim, vi
se oslanjate na vještine koje ste naučili na kolegiju govorništva. Izlažete informi-
rajući govor koji je jasan, obrazložen i artikuliran. Vi dobivate posao.
Jedno od vaše djece ima poteškoće u učenju. Čuli ste da je školski odbor
donio odluku o otpuštanju posebnog učitelja, koji je pomagao vašem djetetu,
zbog financijskih razloga. Na otvorenom sastanku školskog odbora vi izlažete
promišljen i uvjeravajući govor o potrebi za posebnim učiteljem. Školski odbor
mijenja svoju odluku.
Vi ste pomoćni upravitelj u podružnici državne tvrtke. Vaš nadređeni, upravi-
telj podružnice, uskoro se povlači u mirovinu te će se povodom toga organizirati
domjenak. Prisustvovat će svi rukovoditelji iz glavnog ureda. Kao njegov bliski
suradnik, treba održati oproštajnu zdravicu na zabavi. Vi održite govor koji je
istovremeno duhovit i dirljiv – savršena počast za vašeg šefa. Svi oduševljeno
plješću nakon govora, a nekima se javlja suza u očima. Sljedeći tjedan proma-
knuti ste na mjesto glavnog upravitelja.
Maštarije? Ne baš. Bilo koja od ovih situacija je moguća. Među 480 an-
ketiranih tvrtki i javnih organizacija, komunikacijske vještine, uključujući
govorništvo, najtraženija su osobina među poslodavcima. U drugoj anketi,
studenti u radnoj službi zamoljeni su da rangiraju vještine ključne za njihov
uspjeh u karijeri. Što se nalazi na vrhu njihove liste? Usmena komunikacija.
2
Ova vještina je bitna za mnoga zanimanja – za računovođe i arhitekte,
učitelje i tehničare, znanstvenike i burzovne posrednike. Čak i u visokos-
pecijaliziranim područjima kao što je strojarstvo, poslodavci pri odluči-
vanju koga zaposliti, a koga unaprijediti dosljedno daju prednost sposob-
nostima komunikacije pred tehničkim znanjima. Sposobnost učinkovitog
govora je u toj mjeri cijenjena, da se od studenata sve češće traži izlaganje
kao dio njihova razgovora za posao.
Ni širenje interneta i ostalih novih tehnologija nije smanjilo potrebu
za govorništvom. Kao što jedan komunikacijski savjetnik tvrdi: „Danas je
više načina da doprete do ljudi nego ikad prije, ali ne postoji zamjena za
komunikaciju licem u lice.“ Da biste bili uspješni, kaže uspješna poslovna
žena Midge Costanza, morate imati „sposobnost da ustanete i iznesete svoj
stav ili jedan na jedan ili pred grupom ljudi održite uvjeravajući govor.“
3
To vrijedi i za život u zajednici. Govorništvo je ključno sredstvo za gra-
đanski angažman. To je način izražavanja vlastitih misli i utjecanja na glav-
na društvena pitanja. Kao oblik osnaživanja, može činiti i često čini promje-
ne koje su važne za ljude. Ovdje je naglasak na „činjenju promjena“. Većina
nas želi utjecati na promjene, promijeniti svijet malim djelima. Govorništvo
nudi mogućnost da utječete na promjene nečega do čega vam je jako stalo.
S obzirom na važnost govorništva, ne iznenađuje činjenica da se ono
podučavalo i učilo tisućama godina diljem svijeta. Engleska riječ „ora-
tor“ istovjetna je u gotovo svim kulturama za označavanje nekoga tko
Tradicija govorništva
1,2,3 5,6,7,8,9,10,11,12,13,...14
Powered by FlippingBook