UPRAVLJAČKO RAČUNOVODSTVO I RAČUNOVODSTVO TROŠKOVA - A. Bhimani, C. T. Horngren, S. M. Datar, G. Foster - page 14

*
/
Stavke operativnih troškova u izvještaju o dobiti u Dijelu A Prikaza 2.10 obuhvaćaju: (1)
kapitalizirane troškove koji su rashodovani u razdoblju (npr. amortizacija dostavnih vozi-
la ili amortizacija računala kupljenih za marketinško osoblje) i (2) troškove koji su evi-
dentirani kao rashodi u trenutku kad su nastali (npr. plaće predstavnika usluge za kupca).
Među poduzećima postoje razlike u načinu na koji se definiraju računovodstveni
pojmovi. Razmotrite direktnog radnika, npr. tokara ili radnika na pokretnoj traci, koji
zarađuje bruto plaću izračunatu na temelju redovite cijene nadnice od 20 eura po satu.
Taj radnik ima i povlastice (dodatno mirovinsko osiguranje, životno osiguranje i sl.) u
ukupnom iznosu, recimo, od 8 eura po satu. Neka poduzeća klasificiraju iznos od 20
eura kao direktni trošak proizvodnog rada, a 8 eura kao indirektne troškove proizvod-
nje. Druga poduzeća klasificiraju svih 28 eura kao direktni trošak proizvodnog rada.
Ovaj drugi pristup konceptualno je ispravniji jer su troškovi povlastica radnika temeljni
dio nabave usluga proizvodnog rada. Visina povlastica čini ovo pitanje važnim. Zemlje
u kojima su troškovi povlastica viši od 30 % cijene nadnica uključuju Italiju (1053%),
Francusku (903%), Njemačku (863%), UK (433%) i SAD (383%).
Važna tema ove knjige jesu „različiti troškovi za različite svrhe”. Ta se tema može ilu-
strirati na primjeru određivanja troškova proizvoda.
Ec`„R\ ac`Zkg`UR
zbroj je troškova
pridruženih proizvodu za određenu svrhu. Prikazom 2.11 ilustriraju se tri različite svrhe:
1
Određivanje cijene proizvoda i preferencija proizvoda.
Za ovu svrhu, trebaju se uključiti
troškovi svih dijelova lanca vrijednosti potrebni da se proizvod dovede do kupca.
2
Ugovori s vladinim agencijama
. Vladine agencije često pružaju detaljne smjernice o
dopustivim i nedopustivim stavkama kod utvrđivanja troškova proizvoda. Na pri-
mjer, neke vladine agencije eksplicitno isključuju troškove marketinga kod utvrđivanja
naknade koja se isplaćuje proizvođačima te mogu nadoknaditi samo dio troškova za
R&D. Stoga, zagradom na Prikazu 2.11 ilustrira se određeni ugovor prema kojem se
svi troškovi dizajna i proizvodnje te dio troškova za R&D mogu nadoknaditi od države.
3
Financijski izvještaji
. Ovdje je fokus na troškovima zaliha. U većini zemalja, opće-
prihvaćena računovodstvena načela za proizvodna poduzeća dopuštaju da se samo
troškovi proizvodnje uključe u vrijednost zaliha proizvoda koji su prikazani u finan-
cijskim izvještajima.
AcZ\Rk # ""
5D]OLûLWL WURßNRYL SURL]YRGD ]D UD]OLûLWH VYUKH
Troškovi
dizajna
Troškovi
proizvodnje
Troškovi
za R&D
Troškovi
potpore
za kupce
Troškovi
distribucije
Troškovi
marketinga
Troškovi
proizvoda za
financijske
izvještaje
Troškovi proizvoda za povrat
u skladu s vladinim ugovorima
Troškovi proizvoda za odluke određivanja cijena i spleta proizvoda
5D]OLûLWD ]QDûHQMD SURL]YRGQLK WURßNRYD
1...,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13 15
Powered by FlippingBook